ad1
ad1

حالةصنعتها القرارات المتضاربة .. طلبة اولي ثانوي : مش هنذاكر الترم ده ،ونبدا مع الترم الجديد

0 459

 

علي الرغم من النواياالحسنة والطيبة من قبل المسئولين عن التربيىة والتعليم ،في وضع خطة تطوير للتعليم، للقفز بمصر الي مكانة اخري تستحقها عن جدارة ،الاان القرارات المتضاربة في تنفيذ الاستراتيجية الجديدة للتعليم وخاصة لمرحلة اولي ثانوي،جعلت الجميع يعيش في حالات متضطربه،ومتضاربة في وقت واحد خاصة بعد عدد القرارات التي خرجت عن شكل الامتحانات وتوقيتاتها،واخرها القرار الاخير بالغاء نتيجة الترم الاول ،واعتماد نتيجة الترم الثاني فقط..!! هذا القرار جعل كثير من الطلبة واولياء الامور يقولون نترك الترم الحالي ونبدا من الجديد ،هذه الحالة جعلت الجميع يفقد الاهتمام بالمواد الدراسية التي كلفت ميزانيات كبيرة للبيت المصري،وعناء شديد للطلبة واهاليهم، هذ المشكلة تم طرحها من قبل احدي المدرسات  التي تدرس لهذه المرحلة حيث قالت في تدوينه

اليوم جاءتني طالبة في الصف الاول الثانوي وقالت يا استاذه انا لن اذاكر منهج الترم الاول وسوف ابدأ في مذاكرة منهج الترم الثاني لانه هو الذي يحدد النجاح والرسوب .
ما رأي السادة المدرسين في هذا الكلام ؟..اولياء الامور قدموا اجابة عن هذا الاستفسار،  حيث قالوا:

.ما هو الترم التاني مترتب ع الترم الاول وعلشان تفهمه لازم تبقى فاهمة الترم الاول خصوصا في المواد العلمية .. فلازم تذاكر وتفهم كويس علشان تقدر تفهم الترم التاني.

.لازم الاولاد يكون عندهم ثقافة الرغبة فى المعرفة بدون ضغط الامتحانات
لان دة اللى كنا بنطالب بيه من زمان ..

قالت احدى اولياء والامور: للاسف معظم الطلبه بيقولوا نفس الكلام و منهم بنتي و مهما حاولت افهمها أن المواد ممتدة و أن كله مترتب علي بعضه و أن مفروض تذاكر تحت اي ظرف للمعرفة حتي واكتساب المعلومات لكن و لا حياه لمن تنادي..وقالت اخري :

اكيد طبعا وجهة النظر دى غلط خصوصا ان المواد ممتدة ولازم يذاكرها بالتدريج يعنى اكيد مترتبة ع الترم الاول .. تقول ثالثة

الي ان اذا كان بيقولو ادخلو بالكتب يعني الامتحان جاي زباله فما بالك اللي مش مذاكر وعلي فكرة اللي جاي مبني ع اللفات يعني اللي مش هيبقي فاهم مش هيعرف يكمل لان الترمين مبنيين ع بعض سواء قواعد نحو جرامر انجليزي رياضة فيزيا احياء اللي مش هيعرف الاول مش هيعرف التاني المشكلة مش عشان الامتحان

اترك تعليق

يرجي التسجيل لترك تعليقك

شكرا للتعليق