ad1
ad1

اختفاء خفافيش مصاصي الدماء من مصر.. بعد ظهورها في القليوبيه

0 409

قال د. احمد رزق استاذ الحيوانات الضاره بمعهد البحوث الزراعيه انه لاتوجد خفافيش مصاصي الدماء في مصر التي تلتصق بوجوه الناس، مؤكدا ان هذه النوعيه كانت موجوده في حكايات زمان، والنوعيه الموجوده عندنا خفافيش اكلي الفاكهه، ولكنها حقيقة منتشره في الصين وامربكا، مشيرا الي انه اذا وجد اي مواطنين خفافيش يتوجه للمحليات اواي مكان حكومي مثل وزارة الزراعة ليتعاملوا معه بطريق علميه

أكد أستاذ التغيرات المناخية في البحوث الزراعية،الدكتور محمد علي فهيم  أنه لم يثبت في مصر نقل الخفاش أي أمراض للبشر منذ قديم الأزل، كما لم تثبت أي دراسة حاليا في مصر أي علاقة له بكورونا: “مفيش حد دلوقتي أخد خفافيش وعملها عزل وشاف أنها ناقلة للفيروس حتى الآن”.

ووجه “فهيم” حديثه للمواطنين، قائلا: “خايفين من إيه والفيروس بيتنقل من إنسان لإنسان والخفاش بيتجنب البشر أصلا، خفاش إيه اللي تخاف منه، ده موجود من أيام الفراعنة لا يأذي بشكل مباشر ولا ينقل أمراض وجوده في الأماكن المهجورة لو مزعج حافظوا ميبقاش فيه بيت مهجور”.

وتابع أن أي منزل مهجور يكون بؤرة لأشياء كثيرة وتسبب مشاكل للأهالي وليس ففط الخفافيش: “ومعروف أن بيجي في البيوت المهجورة اللي مبيدخلهاش إضاءة حتى بالنهار”.

اترك تعليق

يرجي التسجيل لترك تعليقك

شكرا للتعليق